Ebben a tanévben április 24-28-a között tarthatták meg az oktatási intézmények a Fenntarthatósági témahetet. Előzetesen részt vettünk az Oktatási Hivatal által szervezett szolnoki továbbképzésen, melyen a fenntarthatóság intézményi megvalósítását segítették rengetek ötlettel. Iskolánk fogékony a környezetvédelemre, a teremtés védelmére, egész évben több programon keresztül foglalkozunk az élővilággal, a környezetünk védelmével. Minden osztályunk részt vett a témahétben, életkori sajátosságnak, érdeklődési körnek megfelelően választottak ki feladatokat, foglalkozásokat a tanító nénik és a szaktanárok. Az 5. évfolyamunk ezen a héten erdei iskolában volt Parádon, a természet közelében rengeteg színes programmal élték meg a fenntarthatóságot. Csatlakoztunk a város által szervezett Te szedd! akcióhoz, melyben három számunkra kijelölt Tisza-tó parti részt tisztítottunk meg a hulladéktól, jutalomként hajókirándulásban részesültek a résztvevő diákok. Az iskolánk teremtésvédelmi felelőse egész hétre érdekes programokat alkotott az alsó tagozatos osztályaink részére, melyekben a Biblia elemei is kapcsolódtak a témához. A következő ötletekkel, programokkal hoztuk közel tanítványainkhoz a környezetvédelmet, a fenntarthatóságot: (Osztályonként minimum 3 feladattal szolgáltak a pedagógusaink a hét folyamán, melyeket meg is valósítottak gyermekeinkkel.) - közismereti órákon a tananyaghoz illesztettük a témát egy-egy feladat erejéig, akár egész tanórán keresztül, kvízt, totót, keresztrejtvényt oldhattak meg, a Föld dalát tanulták meg énekórán, online felületeken ismerkedtek, játszottak motiváló feladatokkal - készség órákon újrahasznosítottak, alkottak a témában, akadályverseny zajlott, magvakat ültettek, virágpalántákkal díszítették a kiskertünket, kertterveket készítettek, a tudatos, környezetbarát táplálkozással foglalkoztak, plakátokat gyártotta - természetesen sokat beszélgettek a földünk megóvásáról, valamint a szemétszedés, mint aktív tevékenység több osztálynál sikeresen megvalósult A fentiek is mutatják, hogy milyen sokrétű, változatos események zajlottak a héten, bízunk benne, hogy tanítványainkban sikerült ismét elültetni a magot, mely életük folyamán szép terméssé fejlődik majd. Amihez elengedhetetlen, hogy ők is ápolják a kismagot, a családban is beszélgessenek, tegyenek a természetvédelemért. Köszönjük iskolánk pedagógusainak a lelkes, szorgos részvételt a Fenntarthatósági témahéten!
A Szent Imre Katolikus Általános Iskola az idei tanévben is megszervezte az erdei iskola programot az 5-6. osztályos tanulók számára Parádfürdőn. Bár esővel indult az első napunk, de ez nem szegte kedvünket. Meglátogattuk a kocsimúzeumot, Gál Pista bácsi üvegcsiszoló műhelyét, éjszakai túrán tettük próbára bátorságunkat. Az Ilona- völgyi vízesés az előző napok esőzéseinek köszönhetően pazar látványt nyújtott. Kis ízelítőt kaptunk az erdő- és a vadgazdálkodásról, 200 éves tölgyfát öleltünk át, gipszkristályt kutattunk. Geocaching kincskereső csapatversenyen ismerkedtünk Parádfürdővel, délután " aranyat" mostunk a patakban. Íjászkodtunk egy kicsit, tűzgyújtási technikákat ismerhettünk meg. Vagyis rengeteg mindent tanultunk, miközben jól éreztük magunkat. Számháború, kötélhúzás, vetélkedők, tábortűz, nyársalás, karaoke parti..... A végére úgy elfáradtunk, hogy kerestünk egy várat, amelyet nem kell megmászni a. A Kisnánai vár meghódítása után élményekkel gazdagon érkeztünk haza. Mindenkinek köszönjük a támogatását, akik hozzásegítettek bennünket egy remek erdei iskola megvalósításához.
Április utolsó hetében a teremtésvédelemhez kapcsolódva fenntarthatósági témahetet tartottunk. Színes programokkal, kiállítással és játékos feladatokkal készültünk a gyerekeknek. Hétfőn egy zsoltáridézethez készült plakát, hiszen a zsoltárok nagy része a teremtés szépségével Isten dicséretét hirdeti. Kedden olyan számolós feladat volt, melyhez az iskola udvaráról és környezetéből kellett adatokat gyűjteni. Szerdán végre kisütött a nap, és a gyerekek örömére kötélhúzás volt a délelőtti szünetekben. A pénteki program a szelektív hulladékgyűjtésre hívta fel a figyelmet egy kiselőadás keretében, játékos feladattal összekapcsolva. A közös programokon kívül minden osztály külön is tartott foglalkozásokat, mellyel a környezetvédelemre, a természeti értékeink megóvására neveltük tanulóinkat. Köszönjük mindenkinek a segítő közreműködését, hogy a hét programjai megvalósulhattak!
Április 28-án a Fenntarthatósági témahetünkhöz kapcsolódóan 50 tanulóval bekapcsolódtunk a Tiszafüred Város Önkormányzata által szervezett TeSzedd! - Önkéntesen a tiszta Magyarországért országos akcióhoz. Kis csapatunk az Albatrosz kikötő, a Halastér és a Szabadstrand környékét tisztította meg a szeméttől. Rövid idő alatt 7-8 zsák hulladékot sikerült összegyűjteni, ezzel is hozzájárulva környezetünk tisztaságához. Jutalmul az Albatrosz kikötő felajánlásából rövid csónaktúrán vettünk részt, melyen a gyerekek nagyon jól érezték magukat. Ezúton is szeretnénk megköszönni a lehetőséget.
Szabó Katalin, Vigh Péter János, Darai Rajmund
Május 4-én iskolánk 3. évfolyama tanulmányi kirándulást szervezett a szomszédos településen található Ökocentrumba. Látogatásunk fő célja az volt, hogy testközelből is megismerhessük azokat a vízi állatokat, amelyekkel már környezetismeret órán is foglalkoztunk. Először a halakat tekintettük meg, majd a hüllőket. Ezután tettünk egy sétát a sétányon, ahol megfigyelhettük a különböző emlősöket és madarakat. A nap hátralevő részét a játszótéren töltöttük. Kellemesen elfáradva, de élményekkel és tudással gazdagodva értünk haza.
Az első Föld napján, Denis Hayes amerikai egyetemista kezdeményezésére, 1970. április 22-én 20 millió amerikai emelte fel szavát a természetért. Ez a történelmi jelentőségű esemény az Egyesült Államokban – és az ország határain túl is – fontos változásokat hozott: az USA-ban szigorú törvények születtek a levegő és a vizek védelmére, új környezetvédő szervezetek alakultak, és több millió ember tért át ökológiailag érzékenyebb életvitelre. Húsz évvel később Denis Hayes és barátai, az ökológiai válság jeleit – a bioszféra pusztulását, az ipari szennyezést, az őserdők irtását, a sivatagosodást, az üvegházhatást, az ózonlyukakat, a veszélyes hulladékokat, a túlnépesedést, a savas esőt, az óceánok szennyezettségét stb. – látva kezdeményezték, hogy az 1990-es évek a környezet évtizedeként a közös felelősségre hívják fel a figyelmet. A felhívásra Magyarországon környezetvédők 1990-ben megalapították a Föld Napja Alapítványt, és hírközpontot is létrehoztak az első magyar Föld napja eseményeinek koordinálására. Felhívásukra kis falvakban és nagyvárosokban egyaránt sokan jelentkeztek. Iskolánkban a Víz Világnapja után közvetlen tudtunk kapcsolódni témában a Föld napjához. Idén minden osztályunk egy-egy kis edénybe virágmagot ültetett, melyet a tanév végéig gondoznak, nevelgetnek a tanulóink. Díszíti majd a tantermüket, a nyáron pedig az iskolaudvart. A tavaly ültetett muskátlikat, pedig felfrissítve elhelyeztük az ablakpárkányokon, szebbé, otthonosabbá téve környezetünket. A mai napon mindemellett készségórákon aktuális alkotások készültek, a közismereti órákon pedig felhívtuk a tanulóink figyelmét a teremtett világ szeretetére, megbecsülésére, megóvására. Az alsó tagozaton az aulában játékos Föld napi pontot hoztunk létre. Megemlékeztünk Sir David Attenborough-ról, aki környezetvédő, természettudományos munkájáért méltán elnyerte az ENSZ Környezetvédelmi Programja (UNEP) a Föld bajnokának címét 2022-ben. Filmajánlóként Egy élet a bolygónkon című összegző alkotását ajánljuk meleg szívvel! Az ő szavaival zárjuk cikkünket: „Ötven éve a bálnák a kihalás szélén álltak világszerte. Aztán az emberek összefogtak, és ma már több bálna él a tengerben, mint amennyit valaha láttunk. Tudjuk, hogy milyen gondok vannak, és azt is tudjuk, hogyan oldjuk meg őket. Csak az egységes cselekvés hiányzik (...)”
(David Attenborough)
Iskolánk nagyon fontosnak tartja a teremtésvédelmet, a környezetvédelmet, melynek szerves része a VÍZ. A mindennapjaink elképzelhetetlenek lennének a tiszta, egészséges ivóvíz nélkül, a szervezetünk nagyrészt víz alapú, az édesanyánk méhében is vízben növekedtünk, fejlődtünk 9 hónapig. A Bibliában számos helyen igen hangsúlyos szerepet tölt be szintén a víz. Gondolhatunk a megtisztító özönvízre, vagy a tenger adta életre, melyen a leendő tanítványok is dolgoztak halászként. Vagy a Jézus csodatételeire emlékezhetünk, ahogyan Pétert, mint legfontosabb tanítványát képessé tette arra, hogy a vízen járjon, illetve a csodálatos halszaporítás is a vízhez kötődik, vagy a mennyegzőn a víz borrá változtatása. Ebben a tanévben másodjára kért fel bennünket a Szolnoki Vízügyi Igazgatóság, hogy vegyünk részt pályázatukban, melyben 2400 gyermek vett részt összesen. Komplex feladatsort oldottunk meg osztályonként. Készítettünk lapbook-ot, ültettünk magvakat, víztisztító berendezést készítettünk és videóanyag megtekintése után tesztet töltöttünk ki. Csodálatos alkotások születtek, sok-sok érdekes információ jutott el a tanítványainkhoz a víz kapcsán. Jutalomként Csobbancs kabalákat, tollakat, nyakpasszokat, stresszlabdákat, fülhallgatókat, színes ceruzákat, bluetooth-os ledlámpákat kaptunk. Az alsó és a felső tagozatos auláinkat csodálatosan felöltöztették erre az alkalomra a pedagógusaink. Klikk IDE
Intézményünk a teremtésvédelmet kiemelten fontos feladatként kezeli. Tanítványainkat, hozzátartozóikat, s magunkat a dolgozókat is arra szeretnénk sarkalni, hogy tegyünk azért, hogy a természetet védjük, szebbé tegyük. Több tevékenységet is végeztünk ennek érdekében, a jelenlegi helyzet korlátaihoz alkalmazkodva:
1. A Föld napja kapcsán virágládákat töltünk meg gyönyörű muskátlikkal, a mai napon, május 22-én, csupán az alsó tagozaton. Minden osztály kap egy virágládát és két tő szép muskátlit helyeznek el benne, amit az osztályközössége ajánlott fel. Ezek a ládák az alsó tagozatos ablakokat díszítik egész évben mindenki gyönyörködtetésére. Amikor a felsőseink végre visszatérhetnek, ők is megteszik ugyanezt. • Ezen kívül tanórákon természetesen megemlékezünk, beszélgetünk a Föld bolygóról, az életünkről.
2. A Fenntarthatósági témahetet meghirdettük minden osztályban, az osztályfőnökök vezetésével, a szaktanárok részvételével iktatják be tanórákon ezt a témát. • A „CseppetSem” Projekthez csatlakoztunk, melyet a Biotrans Kft. hozott létre. Használt háztartási olajat lehet gyűjteni, a cég által kihelyezett tárolóedénybe, amit rendszeresen ürítenek. Az iskolánkban 2 db edényt, az óvodában 1 db-ot rakunk ki. • Folyamatosan gyűjtjük már 5 éve a kupakokat, nagy lelkesedéssel hozzák a diákok, szülők, dolgozók. Évente 10-15 zsáknyi kupak is összejön, amivel idáig három kisgyerek gyógyulását segítettük. Jelenleg is gyűjtünk és továbbra is így teszünk. Ahogy tudunk, úgy segítünk! • Az ivóvíz fontossága egy tanévben többször is napirendre kerül. Ivóvíz automatát is tettünk ki mindkét tagozaton, használatba is vették a gyerekek. Rajzversenyeken is részt vettünk ezzel a témával kapcsolatban. A héten a TRV ZRT. kapcsolattartói keresték meg intézményünket, a víz fontosságát hirdető plakátokkal, apró ajándékokkal a tanulóinknak (vonalzó, hűtőmágnes, toll). Köszönjük nekik megkeresésüket! Tanórákon pedagógusaink videók felhasználásával beszélgetnek a diákjainkkal a víz szerepéről, hasznosságáról, feladatairól és főként a megóvásáról.
A Tiszamenti Regionális Vízművek Zrt. „A víz, mint kincs” címmel film- és animáció készítő pályázatot hirdetett általános iskolák felső tagozatos, és középiskolás diákok részére. A pályázat célja, hogy az emberek a vízre ne kiapadhatatlan erőforrásként, hanem értékként tekintsenek. Ujvári Enikő Anna iskolánk 5.b osztályos tanulója a beküldött anyagával III. helyezést ért el. Így foglalta össze a pályázattal kapcsolatos gondolatait: „Amikor megláttam a pályázati felhívást, rögtön eldöntöttem, hogy készítek egy anyagot, mivel én is környezettudatosan élek és nagyon fontos számomra a természetvédelem. Mindig szomorú vagyok, mikor eldobált szemeteket, pazarló cselekvéseket látok. El is döntöttem, hogy pár dolgot, amit a környezetvédelemért teszek a mindennapjaim során, a pályázat által megosztok másokkal, hátha valaki átvesz belőle pár ötletet. Így hát hozzáfogtam elkészíteni a pályázatot. Már az elején elhatároztam, hogy nem használok fel a TV-ben / Interneten megjelent felvételeket, hanem saját magam mutatom be a mondanivalómat. Először összeírtam az ötleteimet, majd egyre részletesebben kidolgoztam, hogy mely helyszínen mi történjen a felvételen. Az elején, amikor elkezdtük forgatni a jeleneteket egyszerűbbnek tűnt a kivitelezés, de a végeredményig – bár ez nem biztos, hogy látszik – nagyon sok munka volt vele. Egyedül nem tudtam volna megcsinálni, ezért segített apa is. Együtt forgattuk a jeleneteket és megszerkesztettük a videót. Így készült a mi pályázatunk. Remélem összefogással, odafigyeléssel meg tudjuk menteni a világot.” Szívből gratulálunk a szép eredményhez!
Langné Kiss Piroska
Április 22-e a Föld napja, melyet minden évben nagyszabású rendezvénnyel ünnepelünk az iskolában. Erre most nem volt módunk, pedig a Földnek most talán még nagyobb szüksége van arra, hogy odafigyeljünk védelmére. Ezért azt kértük a gyerekektől, tegyenek ők is érte a maguk módján: gyűjtsenek szemetet szelektíven, gondozzanak virágot, fát, kerteket, gondoskodjanak kedvenceikről. Készítsenek ezekről a tevékenységekről fotókollázst, rajzot, és küldjék el osztályfőnöküknek. Nagyon ötletes, szép, megható alkotások születtek, s amellett, hogy a Föld napján teremtett világunkra fordítottuk figyelmünket, a tevékenységek a távollét ellenére is összehozták lélekben a közösségeket. A legszebb alkotásokból az Föld napjára meghirdetett rajzpályázatokra is küldünk műveket.
Az 5.b , a 6.a,és a 7.a tanulói, osztályfőnökei