Harmadik nap: A tenger, a szárazföld és a növényzet „ És mondta Isten: Gyűljenek össze a vizek az ég alatt egy helyre, hogy meglássák a száraz! És úgy lett. És elnevezte Isten a szárazat földnek, a vizek gyüleményét meg elnevezte tengereknek: És látta Isten, hogy jó.”
Teremtés könyve
Iskolánkban a víz világnapjára – amit 1993-tól rendeznek meg világszerte-, a vízfogyasztás fontosságára, a vízzel való takarékoskodásra igyekeztünk és igyekszünk felhívni a tanulók figyelmét. Március 20-án az osztályunk kék színű öltözékben érkezett az iskolába, a kulacsokba édes üdítő helyett ivóvíz került. Felhívtuk tanulóink figyelmét vízivás fontosságára, a megfelelő folyadékpótlásra. A projekthét keretében a játékosság módszerén keresztül a gyermekek megismerkedhettek a vízzel, mint az élet elengedhetetlen részével, a vízi állatok életével, a víz felhasználási lehetőségeivel, a víztisztaság megőrzésének fontosságával. Verseket, dalokat ismerhettek meg és rajzoltak. Főbb célunk az volt, hogy tanulóink már most tudatosan figyeljenek a folyadékpótlásra, megtanulják a vízivás előnyeit, hogy cukros italaikat vízre cseréljék, megismerjék a cukor kedvezőtlen hatásait, továbbá a felesleges víztakarékoskodásról is sokat beszélgettünk. Iskolánkban hangsúlyos feladat a megfelelő mennyiségű és minőségű napi folyadékbevitel. Legegészségesebb szomjoltó az ivóvíz, illetve az ásványvíz, a szervezetünk leginkább ezeknek a vízféléknek fogyasztását hálálja meg. Erre a fontos tényre igyekeztünk felhívni a tanulóink figyelmét a vizes projekt során. A szemléletformálást már egészen kicsi korban el kell kezdeni. Arra neveljük tanulóinkat, hogy sok- sok vizet fogyasszanak, a poharunkba öntött vizet mind egy cseppig kiigyák, a csöpögő csapokat elzárják, és a felesleges vízhasználatot kerüljék! Az elsajátított érdekesebbnél érdekesebb feladatok, videók nagy élményt, és sok hasznos információt nyújtottak a gyerekeknek. Új ötletekkel gazdagodhattak arról, hogyan spóroljunk a vízzel, hogy tovább éljen a bolygónk. A nap során együtt átélt élmények és tapasztalatok remélhetőleg elősegítették a gyermekek természetvédelemmel, a természetes vizek védelmével kapcsolatos ismereteinek bővülését, a környezettudatos attitűd formálását. „Víz! Se ízed nincs, se színed, se zamatod, nem lehet meghatározni téged, megízlelnek, anélkül hogy megismernének. Nem szükséges vagy az életben: maga az élet vagy.” (Antoine de Saint-Exupérytől)
Szerencsés–Balázs Erika, Vincze Zsoltné
Nagy izgalommal vártuk a Happy – hét programjait, mivel nálunk nagyon kevesen részesítik előnyben az ivóvíz fogyasztását. Programunk fő célja az volt, hogy a gyermekeket minél többféle módon tájékoztassuk a cukrozott üdítők káros hatásairól illetve az ívóvízfogyasztás előnyeiről. Színes programunk az OGYÉI szakértői által tett ajánlásokon, és az általuk elkészített segédanyagok kipróbálásán alapult. Bővítettük ismereteinket az egészséges életmódról, a vízfogyasztás előnyeiről, a kiszáradásról, a cukrozott üdítők káros hatásairól plakátok segítségével. A megszerzett tudást kiselőadás formájában elő is adtuk egymásnak. Társasoztunk, bingóztunk, és megmérettettük magunkat a vízivók versenyében. Ez utóbbi nagyon kalandosra sikerült.
Englert Klára osztályfőnök