Intézményünk regisztrált és csatlakozott a 2023. 03. 06. – 10. között megrendezésre kerülő PÉNZ7 programjához. A pedagógusaink és osztályfőnökök kreatív módon választottak a programok és a kezdeményezés honlapjáról felhasználható anyagok, óratervek közül. Több osztálynál is látogatást tett és előadást tartott Beregszásziné Kelemen Tímea az OTP Bank tiszafüredi fiókvezetője, aki interaktív előadásban ismertette a napjainkban használatos fizetőeszközök szerepét. Az alsó tagozaton is megvalósult sok érdekes program, tanórák keretében: bankfiók felkeresése, régi és új pénzek megismerése, „Gazdálkodj okosan” társasjáték, bankjegytervezés rajzórán, takarékossági vetélkedő. Volt olyan osztály ahol ezen a héten nem piros pontokat, hanem játékpénzt gyűjtöttek a gyerekek. Köszönjük a kollégák kreativitását!
Napjainkban kihagyhatatlan az oktatási folyamatokból a diákok pénzügyi ismereteinek gyarapítása, pénzügyi tudatosságának fejlesztése. A mindennapjainkat a pénzkezelés motiválja. A pénz tudatos használatával kapcsolatos információk nagyon fontosak tanulóink számára. A Pénzügyi tudatosság témahéten az osztályunk minden tanulója ismerkedik a pénz mindennapi szerepével. Célunk a tanulók problémamegoldó gondolkodás fejlesztése a pénzügyi feladatokon keresztül. A diákok játékos feladatokban szerezhettek tapasztalatot, a pénzvilág érdekességeiről, a pénz, mint eszköz mindennapi szerepéről. A közkedvelt és ismert Gazdálkodj okosan játékkal nagyon jó hangulatban gazdálkodhattunk a pénzzel. A játék célja, hogy a gyerekek ügyesen - s főleg szerencsésen - gazdálkodva mielőbb lakáshoz jussanak és azt berendezzék. Ám a győzelemhez nem elég egy jól felszerelt lakás, hiszen egy kis megtakarítás is fontos. A gyerekek játszva ismerhetik meg a pénz szerepét. Nagyon jól érezték magukat a gyerekek a játékos tanórákon. Tiszafüred, 2023. 03. 13.
Szerencsés–Balázs Erika, Vincze Zsoltné
Korosztálynak, életkoruknak megfelelően mielőtt ezt a fontos ismeretanyagot mindennapi pénzügyekről elkezdenénk feldolgozni megcéloztuk kialakítani a fogalmat: „Mi a pénz?” Fő témakör: Mi a pénz? Témakörök: • A pénz története! • Így alakult ki a pénz! • Mi volt a pénz előtt! • A pénz funkciói! • A pénz nem a fán terem! Megvalósítás: • Kisfilmek a pénzügyi tudatosság fontosságáról • Gyűjtőmunka, régi pénzek • Szerepjátékok: cserekereskedelem, adóság • Kézműves foglalkozás, pénz készítése • Játék: Gazdálkodj okosan Érdekes, motiváló, játékos feldolgozásnak megfelelően sikerült a figyelmüket, érdeklődésüket felkelteni a téma iránt. Bízunk benne, hogy jó alapokat szereztek a következőkben a pénzügyi tudatosság elsajátításához. Tiszafüred, 2023. 03. 10.
Pacsek Lajosné, Farkasné Bártfai Lilla
A pénzhéthez kapcsolódva rendhagyó magyar órát tartottunk. Megismerkedtünk a forint különböző címleteivel, régen és ma. A régi magyar pénzfajtákat is felelevenítettük, pengő, krajcár, fillér. Külföldi pénznemekről, a fizetés elektronikus és készpénzes lehetőségeiről is beszélgettünk. Szemléltetésként megvizsgáltunk régi és mai pénzérméket, papírpénzeket. A hitel fogalmát is körüljártuk. Megbeszéltük, hogy mit kaphatunk a pénzünkért, mi az, ami nem vásárolható meg rajta. Végül arra a következtetésre jutottunk, hogy bár a pénz elkerülhetetlen az életünkben, a legfontosabb dolgokat mégis csak pénz nélkül, ajándékba kaphatjuk meg, a boldogságunk nem a pénzünktől függ.
Vighné Perge Anita
A 2.c osztályban a március 6-10. között megrendezésre kerülő pénz-hét keretében boltos játékkal kezdtük a matematika órát, ahol a virtuális boltunkban “petákokkal” fizettünk az eladó termékekért. Egész héten játékpénzzel jutalmaztuk a jó feladatok megoldását, így zöld pont helyett azokat gyűjtöttük a tarsolyukba. Majd “saját” pénzt és bankkártyát is terveztünk, kreatív megoldások születtek. A hét zárásaként ellátogattunk a helyi bankfiókba, használtuk a bankautomatát, végül a közeli élelmiszer boltban (a kiválasztott termékekért fizetett összeg megbecsülése után) vásároltunk is. Gyakorlatias héten vagyunk túl, sokat tanultunk belőle.
Magyarországon kilencedik alkalommal vehettek részt az iskolák a PÉNZ 7 kezdeményezésben. Az elmúlt héten a 3. b osztály tanulói játékosan tesztelhették tudásukat. • Megnéztük a pénz történetéről szóló filmet • 1.000,- forintost kellett tervezni A 2.b osztály tanulóit kértük fel a szavazásra. A gyerekek izgatottan várták a szavazás eredményét. (Melyik a legötletesebb bankjegy?) A dobogósok apró jutalomban részültek. Vetélkedővel zártuk a hetet. Ügyességi és logikai feladatokat megoldva versenyeztek a „legtakarékosabb” csapat címért.
A „Pénz témahét” jegyében a 6. a osztály rendhagyó osztályfőnöki óra keretében ismerkedett a pénz és a bankok szerepével. Az OTP Bank tiszafüredi fiókjának vezetője, Beregszásziné Kelemen Tímea vezette be a gyerekeket a pénz világába. Igen érdekes, interaktív előadást tartott, főként a napjainkban használatos fizetőeszközök szerepét mutatta be. A tanulók csoportokban oldottak meg feladatokat. Korukhoz képest igen tájékozottak voltak, ügyesen szerepeltek. Ha lehetőségünk nyílik, más alkalommal is szívesen látjuk! Köszönjük!
Varga Anikó (osztályfőnök)
Idén a „Korszerű pénzkezelés és digitális biztonság” címmel rendhagyó órán vettek részt a tanulók. A program megszervezését a tanári regisztrációmmal kezdtem a penz7.hu felületen, ahol tanulmányoztam a korosztály számára összeállított tananyagot, prezentációt, majd egy személyes találkozó, egyeztetés után meghívtam Beregszásziné Kelemen Tímeát az osztályfőnöki óránkra előadónak. A tanórán jó hangulatban telt az idő, a gyerekek csoportmunkában dolgoztak: érdeklődéssel hallgatták az érdekes előadást, az interaktív szakaszokban tevékenyen részt vettek, kérdéseket tettek fel. Noha a feladatok megoldásakor többen meglehetősen tájékozottnak tűntek, a tanóra végén mindenki azt mondta, hogy sok újat hallott, nagyon hasznos információ hangzott el. Szó volt a korszerű és kevésbé korszerű fizetési módokról, azok előnyeiről és hátrányairól, kiemelten a bankkártyákról és az ATM használatáról, illetve egyéb idevágó érdekességekről. Örülök, hogy egy jól felkészült szakember segítségével ez a téma is bekerült az iskolai életünkbe, mert igazán időszerűnek tartom a 12 éves korosztálynak. Az óra végén az osztályból többen megkérdezték, mikor lesz a folytatása, tehát maguk is igénylik ezt. Nemcsak a gyerekeknek tetszett az óra, hanem az előadónknak is: elismeréssel beszélt a társaság ismereteiről és viselkedéséről, hozzáállásáról. Megállapodtunk, hogy folytatjuk a munkát, ha lehetőségünk lesz rá.
A közösségi nevelés keretein belül 2 tanórán foglalkoztunk csoportmunkában a korszerű pénzkezeléssel és digitális biztonsággal. A következő linken található tananyagot dolgoztuk fel: https://www.penz7.hu/tananyag-pedagogus.cshtml Levente történetén keresztül a tanulók bepillantást nyerhettek a korszerű, készpénz nélküli pénzhasználat lehetőségeibe. Elsajátították a lakossági folyószámla vezetésével kapcsolatos alapvető információkat. Közösen gondolkodva különböző számlacsomagok közül választották ki az adott feltételeknek megfelelőt a költségek és szolgáltatások figyelembe vételével. Véleményt formáltak az egyes lehetőségekkel kapcsolatban, valamint megtapasztalták az egyes pénzügyi döntések felelősségét. Mindezt szívesen, együttműködően tették.
Langné Kiss Piroska osztályfőnök
A pénzhét tematikus napok keretében 03.06-án, a technika órát felhasználva végeztük el az ehhez kapcsolódó lehetőségekből a következőket: • A pénz története, kialakulása • A forgalomban lévő pénzek, valuták • A hitelezés folyamata, a hitel szerepe és veszélyei A felhasznált internetes forrás: www.penziranytu.hu Az órán interaktív módon, kellő ismerettel rendelkezve és egymást segítve sikerült a kitűzött célt teljesíteni. Mivel az állampolgári ismeretek keretében ez újból előkerül a tanév végén, így ellenőrizhető is lesz a tudásuk.
osztályfőnök
Témahetünk célja a pénzügyi kultúra fejlesztése volt játékos, élményszerű formában. Ebből az alkalomból a már 30 évvel ezelőtt is közkedvelt Gazdálkodj okosan! című társasjátékot vettük elő. Az enyhén sérült, tanulásban akadályozott, HHH gyerekek jellemzően korlátozott információkkal, szegényes tapasztalatokkal és kevés jó példával rendelkeznek a pénzügyekkel kapcsolatos lehetőségekről, pénzkezelési szokásokról és magáról a pénzről is. A játéknak köszönhetően lehetőségem adódott az ismereteik bővítésére, a spontán felmerülő kérdéseik megválaszolására, a pénzváltás és pénzismeret gyakoroltatására. Élmény volt számukra a lakásvásárlás és annak berendezése. Jól éreztük magunkat! Tiszafüred, 2023. 03. 12.
Englert Kláraosztályfőnök