„Egy kiemelkedő képességű gyerek nagy öröm a szülőnek, büszkeség az iskolának, kihívás a pedagógusnak – ugyanakkor komoly feladatot is jelent....” Iskolánkból a megyei versenyen nagyon szép eredményeket értünk el, ahol elhoztuk a megyei első (Nagy Szabolcs) és a csapat 2. helyezést (Nagy Szabolcs, Fekete Kornél, Demeter Flóra). Ezen a héten, csütörtökön rendezték meg a XXXI. Zrínyi Ilona Matematikaverseny országos döntőjét. Az országos versenyen közel 8000 második osztályos tanuló közül Szabolcska III. helyezett lett. Köszönettel tartozom Szabolcs szüleinek, hogy támogatták mindenben gyermeküket, bíznak intézményünk katolikus nevelésében és együttműködtek a tanítókkal. Iskolánk feladatai között kiemelkedő a tehetséggondozás, a versenyeken való megmérettetés. Büszke vagyok tanítványom kitartó munkájára, szívből gratulálok a szép eredményéhez!
Rózsa Andrea Krisztina, tanító
Ebben az évben új tantárgyként ismerkedtem meg a földrajzzal. Már év elején alkalmunk adódott egy országos versenyre jelentkezni, rögtön úgy gondoltam, hogy szeretném megpróbálni, mert országos versenyen még nem volt lehetőségem részt venni. Jól ismerem már a Bólyai magyar, Neumann matek és német nyelvi versenyeit, ezeken is mindig szívesen vettem részt. De a földrajz és természettudomány terén új ismereteket szerezhettem meg. Kezdetben egy 100 pontos tesztet írtunk melyre magunk és főként Anikó néni segítségével készültünk fel. A téma Afrika természeti adottságai és éghajlata volt. A második fordulóban lakóhelyem népművészeti vagy kulturális adottságát kellet bemutatni. Nagyné Török Zsóka népi iparművésszel nyílt lehetőségem riportot készíteni. A riport alatt beleláthattam és megismerhettem munkáját, ami számomra is nagyon érdekes volt. Ennek köszönhetően sikerült olyan beszámolót készíteni amit a zsűri maximális pontszámmal értékelt és így tovább jutottam a harmadik fordulóba. Az országos döntő első részében a feladat egy Power point bemutató volt, amin egy három napos osztálykirándulás tervezetét mutattuk be a Közép-Dunántúlon. A bemutató sok munkát és odafigyelést igényelt, sajnos az időközben kitört járvány miatt, csak online segítséget tudtam használni, de Anikó néni nagyon sokat segített és támogatott ebben a feladatban is. Második részben a Classroom-on keresztül kellett kitölteni egy 30 perces tesztet, amely a Közép-Dunántúl természeti, kulturális adottságainak múltjának és jelenének ismereteiről kellett számot adni. Számomra nagyon izgalmas volt ez a 30 perc, nagyon nehezek és átfogóak voltak a kérdések. 15 perc szünet után következett egy Kahoot feladatsor, itt nemcsak a tudás, hanem a gyorsaság is számított. Ezután izgalmas napok következtek, mert eredményhirdetést csak szeptemberre ígértek. De másnap délután, már meg is kaptuk a teszt eredményét, mely 50/39 pont lett. Majd legnagyobb meglepetésünkre, 11-én csütörtökön, a PPT bemutató eredménye is megérkezett, ami 100/98 pontot érdemelt a zsűri által. Ekkor már nagyon izgultam, hogy milyen eredményre számíthatok. Majd amikor Anikó néni elküldte, hogy III. helyezett lettem, először el sem hittem. Óriási boldogságot éreztem és érzek most is. Köszönöm szépen a lehetőséget és a segítséget Nagyné Török Zsóka népi iparművésznek, Szüleimnek a támogatást és biztatást, és természetesen a legnagyobb köszönet Nagyné Varga Anikó tanárnőnek aki az egész versenyre felkészített, támogatott, bíztatott. És most már tudom mit jelent, hogy „ITTHON-OTTHON VAGY”.
Nagy Máté László, 7.b osztály
A 8.c osztály védőszentje Páduai Szent Antal, akiről minden évben június 13-án emlékezünk meg. Sajnos ebben a tanévben erre is csak digitális formában kerülhetett sor. Az elmúlt nyolc évben különböző módon idéztük fel Szent Antal életét, imádkoztunk együtt áldását kérve az iskolára és osztályunkra. Ellátogattunk a templomba, vetélkedőt szerveztünk, levelet írtunk Padovába, rajzokat készítettünk, megismerkedtünk az életével. Néhány tanuló megfogalmazta mit is jelent számára Szent Antal munkássága.
Szemán Elizabet„A 8.c osztály, azaz a mi védőszentünk nem más, mint Szent Antal. Szent Antal a szegények és az elnyomottak védőszentje. A nevéhez sok legenda fűződik, mint például: a gyermek Jézust a karján hordozta, a tengeri halaknak prédikált, mint valamikor Ferenc a madaraknak. Egyszer egészen rendkívüli csoda történt általa: egy eretnek, aki tagadta Krisztus jelenlétét az Oltáriszentségben, azt mondta, hogy nem hisz addig az Eucharisztikus Istenben, amíg szamara le nem térdel az Oltáriszentség előtt. Néhány nappal később Antal egy beteghez vitte az Oltáriszentséget, és találkozott a gúnyolódóval. És akkor annak szamara hirtelen két első lábára ereszkedett, és meghajtotta fejét a Szentség előtt. Szent Antal története érdekes és jó volt arról tanulni, olvasni, hogy milyen megpróbáltatásokon esett át, miket élt meg, és abba is érdekes volt beletekinteni, hogy abban az időben az emberek, hogy gyakorolták a vallást. Az osztályunkban minden évben megemlékezünk róla. Készítünk az életéről fogalmazásokat, tablókat. Nézünk az élettörténetéről szóló filmeket. Nekem nagyon sokat jelent, hogy ő a védőszentje az osztálynak ugyanis jó érzéssel tölt el, hogy egy ilyen ember vigyáz az osztályunkra.”
Biró Attila„A mi védőszentünk Szent Antal, aki nyolc éven át védelmezett bennünket. Ő a szegények és az elsettek védőszentje is, ezért a szobra előtt található perselyben gyűjtött pénz a rászorulókhoz kerül. Jelképei a kezében tartott gyermek és a liliom. Az osztályunk minden évben megemlékezik róla: filmet néztünk, vetélkedőt szerveztünk, rajzoltunk. Így próbáljuk megköszönni védelmezését és áldását kérni ránk. Én azért szeretem őt, mert benne sohasem csalódtak az emberek.”
Tóth Sándor Márk„1195-ben Lisszabonban született, nemesi családban. Az Ágoston-rendi kanonok közé 16 éves kora körül lépett be, ekkor vette fel az Antal nevet. 1220-ban átlépett a Ferences-rendbe. Nagy alázata, mélységes lelkiélete mellett csak egy vágya volt: hithirdetőnek menni Marokkóba. Olyan hévvel és lelkesedéssel, mély tudással és alapossággal prédikált, hogy hallgatói ámulatba estek. Ettől kezdve a szerzetesjelöltek mestere lett, pedig, még csak 26 éves volt. Ezt a kinevezést maga Assisi Szent Ferenc erősítette meg. Papi tevékenysége nem merült ki az igehirdetésben. Felkereste a lelki szükségben szenvedőket. Arcellában hunyt el. A sírjánál történt számos imameghallgatás, gyógyulás és csoda következményeként IX. Gergely pápa alig 10 hónappal a halála után szentté avatta. Nekem sokat jelentett, hogy ő volt a védőszentünk és nyolc éven át velünk volt. Ez kivételes, mert a többi osztálynak több védőszentje is volt az évek alatt. Sokszor imádkoztunk közösen hozzá. Kaptunk egy nyakláncot is, melyen a medál Szent Antalt ábrázolja. Azóta is őrzöm.”
Fodor VirágSzent Antal közbenjáró erejét, az ő hatására történő imameghallgatásokat ma is milliók tapasztalják. S nem utolsósorban mindenhol a szegények, akikről „a Szent Antal kenyerével” és templomaink Szent Antal perselyének pénzösszegével gondoskodik a világ végéig.
A jászberényi Szent István Sport Általános Iskola és Gimnázium 15. alkalommal hirdette meg a 2019-2020-as tanévben hon-és népismereti pályázatát Jász-Nagykun-Szolnok megye, Heves megye és Dél-Pest megye tanulói számára. Iskolánk tanulói a kezdetektől részt vettek a pályázatban, és eredményesen szerepeltek a színvonalas versenyen. Az elmúlt években több, mint 70 pályamunkát küldtek el a gyerekek, melyeket a tiszafüredi Kiss Pál Múzeum őriz, hiszen lakóhelyünk néprajzi értékeit, emlékhelyeit, „köztünk élő nagyjaink”-at mutatják be. A pályázat kiemelten fontosnak tartja ezeknek a helyi értékeknek a fiatalok által való megismerését, a hagyományok őrzését, és majdan továbbadását. Az idősek iránti tisztelet, a múlt megbecsülése, kulturális értékeink megőrzésére tanít minket a pályázat, mely rendkívül fontos ebben a modernizált, rohanó világban. Ebben a tanévben is többen neveztek tanulóink közül, azonban a kialakult veszélyhelyzet miatt nem mindenki tudta elkészíteni a pályamunkát. Három tanuló azonban így is elküldte kutatásának eredményeit, és ismét nagy sikerrel szerepeltek a versenyen: első helyezett lett Keresztyén Csanád (5. B osztály-felkészítő: Nemes Vincéné), negyedik helyezést ért Urbán Alexa (6. B osztály- felkészítő: Richterné Gál Ibolya Hedvig), Szemán Elizabet a hatodik helyen végzett korcsoportjában (8. B osztály- felkészítő: Vigh Péter). Büszkék vagyunk tanítványaink szép eredményére, gratulálunk nekik!
A digitális oktatás új kihívás elé állította a tanulókat, pedagógusokat és szülőket egyaránt. Szerettük volna elkerülni mi, pedagógusok azt, hogy tartalmatlanul töltsék a gyerekek a napjaikat és arra ösztönöztük őket, hogy kreatív képességeiket az otthoni feladatokban is fejleszthessék. Célunk többek között az volt, hogy a tanulóink igényes munkát adjanak ki a kezükből. Ezért, a napi tantárgyi feladatok mellett, minden érdekes pályázatra felhívtuk a figyelmet. Ilyen felhívás volt a KÖNYVMAZSOLÁK weboldalon meghirdetett "Alkosd újra!" pályázat, amelyen Ádám Viktor 2.A osztályos tanuló I. helyezést ért el. Egy könyv borítóját kellett újra megalkotni, majd elküldeni és a közönségnek szavazni rá. Az országból nagyon sok alkotás közül Viktoré nyerte el a legtöbb ember tetszését. Nem lerajzolni, lemásolni kellett, hanem tárgyakból, növényekből, termésekből kellett kirakni, majd lefotózni. Viktor Holly Webb- Az elveszett kiscica című könyvét választotta. A cica sárgaborsóból, a cirmok lenmagból vannak kirakva. Szeme fekete fonal és fehér tempera használatával készült. Az ég pici darabokból felragasztott fonalból van, a fű pedig a kertből került a munkadarabra. Nagyon átgondolt, esztétikus és aprólékos munkával elkészült pályaművet küldött be Viktor. Büszke vagyok tanítványom kitartó munkájára, szívből gratulálok a szép eredményéhez!
Rózsa Andrea Krisztina, tanító
A Hortobágyi Nemzeti Park „Ő a kedvencem, az év élőlényei közül”pályázatot hirdetett. Az elküldött pályamunkák közül Török Fanni 3. b osztályos tanuló 1. helyezést ért el. Fanni előzetes kutató munka után az erdei fülesbaglyot választotta pályázati munkának, melyről temperával festett képet készített 3D-ben. Felkészítő pedagógusa: Zobolyákné Horváth Ida
Gratulálunk a szép eredményhez!
A Pécsi Egyházmegye által meghirdetett országos levelezős hittanverseny által célozta elmélyíteni a pályázó gyermekekben a felszülést a Magyarországon szervezett 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusra. A feladatok témája többnyire az Oltáriszentségben jelenlévő Jézus megismerése volt. A négy fordulós feladat elkészítése a tanulóktól számos készség bizonyítását igényelte. A több száz fős részvétel mellett két 7. évfolyamos tanulónk eredményéhez szívből gratulálunk! Gazdagodtak tudásban és ismeretben!
A 8. b osztály védőszentje Salkaházi Sára, a Szociális Testvérek Társasága apácanővére. Liturgikus emléknapja május 11-én van. Osztályunk minden tanévben megemlékezett Sáráról életútja, gondolatai felidézésével, vetélkedő szervezésével, illusztrációkészítéssel. A digitális oktatás miatt a gyerekek most néhány sor megfogalmazásával mondták el gondolataikat arról, miért tekintik őt példaképnek. „Élete példa értékű minden ember számára. Élete során rossz tulajdonságait levetkőzte, minden erejével másokat segített. Kedves és önzetlen nő volt. Mindenki szerette. 1944. december 27-én vértanúhalált halt. Több társával együtt a jeges Dunába lőtték. Halála pillanatában keresztet vetett. E cselekedetei és tulajdonságai miatt megérdemli a boldog megnevezést. Tettei akkor és most is példa értékűek.”
(Csesznok Fanni)
„Salkaházi Sára egy igazi példakép lehet az emberek szemében. A dolgokért, amiket a második világháború alatt tett, amiknek búcsút tudott mondani. Én azért tudok rá példaképként tekinteni, mert egy hős volt a háborúban, hogy annyi embert megmentett. Mert az utolsó pillanatban is hitt. Az emberek, akiket megmentett a háborúban nagyon hálásak lehetnek, hisz neki (is) köszönhetik, hogy (talán) túlélték. Azt csodálom még benne, hogy le tudott szokni a cigiről. Én büszke vagyok arra, hogy ő a védőszentünk.”
(Nemcsik Natasa)
„Nekem nagyon szimpatikusak a tulajdonságai. Tetszik az Isten szeretete és önfeláldozása. Nagylelkű, odaadó.”
(Kiss Réka)
„Azért tekintek rá példaképként, mert egy okos, erős, talpraesett nő volt. A jelmondata is ezt tanúsítja: „Alleluja! Ecce ego, mitte me! Íme, itt vagyok, engem küldj!” A cselekedetei is azt bizonyítják, hogy nagyon bátor volt, ami részemről igen becsületre méltó. A szociális testvérek kivették részüket az üldözöttek menekítéséből. Mintegy ezer ember köszönheti nekik az életét, közülük közel száz személy szerint Salkaházi Sára testvérnek. A kivégzés előtti percben Sára testvér gyilkosai felé fordulva letérdepelt, és égre emelt tekintettel nagy keresztet vetett magára. Isten elfogadta életfelajánlását, életáldozata beteljesedett.”
(Bugán Zsófia)
„Azért is tekinthetjük példaképnek Sárát, mert becsületre méltó, hogy rengeteg emberen segített egész életében. Szimpatikusnak tartom, hogy mások életét előbbre helyezte a magáénál. Feláldozta életét, hogy több száz embernek segíthessen.”
(Papp Bettina)
Fazekas Katalin osztályfőnök
„Évente egy nap szenteltessék a madarak és fák védelmében.” (Herman Ottó) Minden évben, május 10-én ünnepeljük a Madarak és Fák Napját. Első alkalommal, 1902-ben Chernel István, a híres ornitológus szervezte meg Magyarországon. Hivatalossá 1906-ban vált Herman Ottó közreműködésével. Azóta is ez a legszélesebb körben megünnepelt jeles környezetvédelmi nap hazánkban, amiről, a természet védelméről szóló 1996. évi LIII. törvény is rendelkezik. A természetvédelem fontosságára igyekszik felhívni a figyelmet az a kezdeményezés is, aminek keretében minden évben megválasztják az Év Madarát és az Év Fáját. 2020 fája a tatárjuhar és az idei év madara az erdei fülesbagoly. Iskolánk néhány tanulója egy-egy szép alkotással fejezi ki tiszteletét az állatok, növények felé. A cikk teljes tartalma ide kattintva olvasható!
A Katolikus Karitász a Magyar Katolikus Egyház hivatalos segélyszervezete. Tartós szeretet címmel, idén is meghirdette országos nagyböjti élelmiszergyűjtését. A felajánlásokat, az egyházmegyei karitászközpontok és adománypontok fogadták. Az összegyűlt adományokból a Karitász önkéntesei állítottak össze élelmiszer-csomagokat, amelyeket a szociális intézmények segítségét is kérve juttattak el a rászoruló családok részére. Iskolánk, a járványügyi helyzet miatt sajnos, most nem tudott csatlakozni hagyományos formájában ehhez a nemes kezdeményezéshez. Köszönjük a támogatást, amellyel 24 családot tudtunk megsegíteni ebben a nehéz időszakban!
Földesiné Kiss Tündeiskolai Karitász
Április 22-e a Föld napja, melyet minden évben nagyszabású rendezvénnyel ünnepelünk az iskolában. Erre most nem volt módunk, pedig a Földnek most talán még nagyobb szüksége van arra, hogy odafigyeljünk védelmére. Ezért azt kértük a gyerekektől, tegyenek ők is érte a maguk módján: gyűjtsenek szemetet szelektíven, gondozzanak virágot, fát, kerteket, gondoskodjanak kedvenceikről. Készítsenek ezekről a tevékenységekről fotókollázst, rajzot, és küldjék el osztályfőnöküknek. Nagyon ötletes, szép, megható alkotások születtek, s amellett, hogy a Föld napján teremtett világunkra fordítottuk figyelmünket, a tevékenységek a távollét ellenére is összehozták lélekben a közösségeket. A legszebb alkotásokból az Föld napjára meghirdetett rajzpályázatokra is küldünk műveket.
Az 5.b , a 6.a,és a 7.a tanulói, osztályfőnökei
Iskolánk kiemelt feladatai közé tartozik az idegennyelv oktatása. 2020. március 6-án 9 nyolcadik osztályos tanuló vett részt angol alapfokú szóbeli nyelvvizsgán a Debreceni Egyetem Idegennyelvi Központjában. A napokban érkezett meg az eredmény miszerint tanulóink mindannyian sikeresen szerepeltek.
Biró Attila
Bordás Bence József
Frisch Tamás Erhard
Hegyi Ivett
Kozár Klaudia Bianka
Papp Bettina
Raduska Nóra
Tóth Sándor Márk
Varga Liza
Eredményükhöz szívből gratulálunk, további szép sikereket kívánunk.
Langné Kiss Piroska
felkészítő pedagógus
A verseny mindennapi életünk része, amely minden fejlődési szakaszban másként fejeződik ki. Az iskolai élet számos lehetőséget teremt versengésre egy osztályközösségen belül, vagy tágabb környezetben. Tanulóinknak segítünk, hogy a bennük rejlő képességeket és készségeket ki tudják bontakoztatni. A versenyeken való eredményes részvétel nem pusztán tudás és hozzáértés kérdése. A sikeresség azon is múlik, hogy ki milyen módon éli meg a versenyhelyzetet, és mennyi rutinra tesz szert benne. Második osztályban tanulunk meg igazán versenyezni, amelyet sok játékos és logikai feladat gyakorlása előz meg a napi rutinná vált számolás mellett. A páros, csoportos munkával egymás segítésére neveljük őket, ezáltal a csapatversenyeken is megállják helyüket. Zrínyi Ilona Matematikaversenyen a megyében több mint 200 második osztályos tanuló közül: 1.helyezett egyéni versenyben: Nagy Szabolcs 2.a osztályos tanuló, 27 megyei csapatból 2.helyezett csapatversenyen: Demeter Flóra, Fekete Kornél, Nagy Szabolcs- 2.a osztályos tanulók. Felkészítő tanító: Rózsa Andrea Krisztina 8. évfolyamon kiváló eredményt ért el egyéni versenyben 10. helyezett: Fodor Virág. Felkészítő tanár: Szilágyi Sándor Gratulálok a gyerekeknek és köszönöm a szülőknek a segítséget és az együttműködést! Bízom benne, hogy a tehetség nem vész el, a matematika varázslatos világa továbbra is várja kis felfedezőit.
Rózsa Andrea Krisztina
tanító
Óvodásoknak tervezett SULIKÓSTOLÓ programjainkra szeretettel vártuk a leendő kisiskolás gyermekeket. Az informatika teremben tartott foglalkozáson megismerkedtek a számítógépekkel és saját fotóval ellátott naptár készítésével színesítették ezt a napot. Az osztálytermekben a leendő elsős tanító nénik (Hajdú Istvánné - Szabó Katalin, Nagy Beáta - Rózsa Andrea Krisztina) játékos foglalkozásra várták az óvodásokat. Daltanulás, mozgásos tevékenységek mellett az interaktív játékoknak nagy sikere volt, amit az iskolai oktató munkában is eredményesen alkalmazunk. Tavaszi kézműves foglalkozással zártuk a nyílt napot, így senki nem tért haza üres kézzel. Hagyományainkhoz híven csokiszökőkúttal és gyümölcsökkel kedveskedtünk kis vendégeinknek. Iskolánk élményalapú tanulást és családias hangulatú osztályközösséget kínál. Reméljük minden kisgyermek jól érezte magát és szeretettel várjuk iskolánkba!
Március 6-án a Kiss Pál Múzeum Jégkorszaki kalandozások a Tisza-partján című múzeumpedagógiai foglalkozásán vettünk részt. Betekintést nyertünk a jégkorszaki barlangba, ahol megismerhettük a jégkorszak csodálatos világát. Ezután kipróbálhattuk a régészetet is. Látogatásunk pedig kézműveskedéssel zárult. Mindnyájan nagyon élveztük és sok új ismerettel gazdagodtunk! Köszönjük a lehetőséget, hamarosan újra megyünk!
1.b osztály
Vighné Perge Anita
Kalóz Szabina
Langné Kiss Piroska
hitoktató
Papp Andrea
Deo gratias!
Langné Kiss Piroskahitoktató
Kovács Boglárka 8.b.
Hegyiné Mézes Irén
Langné Kiss Piroskahitoktató
Vighnné Perge Anitaosztályfőnök
Hegyiné Mézes Irén
Földesiné Kiss Tünde Iskolai Karitász
Langné Kiss Piroska hitoktató